lørdag den 28. maj 2016

Derfor hedder det cat calling

Fordi det får piger til at hvæse!!!

4 kommentarer:

  1. Ærlig talt, jeg kommer (som mand) aldrig til at forstå, hvad det er, der gør så ondt ved at blive smigret af tilfældige på gaden :) kan nogen forklare det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke om jeg kan, men jeg vil gøre et forsøg, som du så kan forsøge at forstå ;)

      Historisk set har kvinden været den passive figur og manden den aktive (godt hjulpet på vej af Kristendommens vamle forestillinger om manden som centrum for universet). Det har betydet en skævvridning i hvordan kvinder er blevet behandlet i det offentlige rum, kontra hvordan mænd er blevet behandlet. Kvinden har skulle leve op til at være den tavse figur, tilstede for mandens skyld - for hans objektificering, om du vil.

      Hele den tradition er selvfølgelig udfordret i dag, at nye måder at tænke om kønsroller på, men sagen er den, at cat calling (ikke i alle tilfælde, men for eksempel som på Kathrines billede) kan minde om en tid hvor kvinder skulle være lykkelige for at fange en mands interesse.
      Sagen er bare den, at tiderne skifter. Nogle kvinder i dag bryder sig ikke om, at få at vide af fremmede mænd, at de ser godt ud, simpelthen fordi det er uhøfligt af manden, overhovedet at give sin mening til kende på den måde. Som om hans mening bør betyde noget for kvinden og som om hendes udseende bør have en betydning.

      Jeg siger ikke at alle kvinder har det sådan, men siden du nu spørger til en forklaring, vil den her være en mulig en af slagsen.

      Slet
    2. Hej 1. Anonyme

      Hvis jeg får komplementer på gaden, selv meget hurtige som "Flotte øjne!", så tager jeg gerne i mod og kvittere med et smil og et tak. Men når nogen råber efter mig, når jeg har ryggen til: (lav selv dum stemme) "Hey, hva så lækkerhed?!", så føler jeg det faktisk som at få et klask i numsen af en helt fremmed. Jeg ved ikke med dig, men for mig er det ret grænseoverskridende.
      Jeg ved jo godt, med min logik, at det er et komplement og det er fordi han synes jeg er titrækkende, men hvad skal jeg svare til "Et klask i numsen"? Tak?


      Slet
  2. Og tak for en fin forklaring 2. Anonyme :)

    SvarSlet